Význam termínu Kata aneb co je to Kata?
Slovo KATA lze přeložit jako forma. Forma, do které se student bojového umění vlévá. Tato forma je otiskem, který symbolizuje zásady pohybu v boji, které nám tvůrce kata zamýšlel předat. Kata vycházejí ze skutečných bojových zkušeností nikoliv z teorie.
Kata jsou vzorem – formou – otiskem, skrze cvičení kata se snažíme porozumět základním principům, které kata symbolizují. Jednotlivé techniky a jejich sled je v kata přesně definovaný, díky tomu však nemůžeme tuto formu dogmaticky aplikovat ve skutečném zápase. Na druhou stranu jsou principy obsažené v kata neomezené a mohou být přizpůsobeny jakýmkoliv okolnostem. Když pochopíme a zobecníme principy obsažené v kata, můžeme efektivně aplikovat jednotlivé techniky z různých kata v jakýchkoliv situacích.
Obsah kata
Zjednodušeně řečeno: „V kata jsou zakódovány základní principy použití lidského těla a ducha ve prospěch umění sebeobrany.“ O kata se velmi často hovoří jako o srdci bojového umění. Toto rčení není nijak nadnesené. V kata nejsou totiž zakódované jen informace o práci těla, ale nalézáme tam i informace o timingu a o vzdálenosti použití techniky.
Kata - nosič informací
Kata je nosič informací, kterým se po staletí předávaly zkušenosti z boje mezi učitelem a žákem. V minulosti byla kata jedinou možnou formou (technologií), jak předat komplexní informaci o bojových zkušenostech jedné generace, generaci druhé. Kata slouží k všestrannému harmonickému rozvoji jedince, k jeho celoživotnímu sebezdokonalování.
Proč právě kata se stala nositelem informace?
Tuto otázku si snad položí každý, kdo začíná se studiem bojového umění. Můžeme se setkat i s názory, že studium kata je naprosto zbytečná ztráta času. Že se jedná jen o historický přežitek. Ano, i takto se může jevit kata člověku, který je na počátku studia umění sebeobrany.
Je potřebné si uvědomit, že kata se vyvíjela v prostředí konfrontace života a smrti. Učitelé tedy měli dvě možnosti, jak učit své žáky. A to buď cestou kata, nebo prostřednictvím souboje. Díky tomu, že karate bylo vyvíjeno pro boj proti ozbrojenému a vycvičenému agresoru (Satsuma samuraji) není cesta přes souboje pro výuku vhodná. Docházelo by k těžkým úrazům a v konečném důsledku by to vedlo k zamezení vývoje žáků v bojovém umění.
Oproti tomu kata respektuje poznatky teorie sportovního tréninku, fáze motorického učení. V každé fázi motorického učení umožňuje kata studentovi bezpečný rozvoj a nabízí mu nové obzory poznání. V prvních dvou fázích je vynikajícím koordinačním cvičením umožňujícím koncentraci procesů v CNS. Ve třetí fázi motorického učení pak společně s bunkai kata vede ke stabilizaci procesů v CNS a tím k vysoké úrovni pohybových dovedností. U některých jedinců se studium kata posune až do čtvrté fáze motorického učení, do tvořivé koordinace, tito studenti jsou pak schopni adekvátně využít principů, zvládnutých v kata, v jakékoli bojové situaci. Což je jedním cílů studia bojových umění.
Přínos kata
Pokud se dokážeme oprostit od konfrontace, otevřou se nám další oblasti obsažené v kata, jedná se především o přínos ze cvičení, které prospívá člověku po stránce zdravotní. V další rovině je kata studována jako meditace za pohybu, přinášející duševní i duchovní rozvoj jedince.
Odkud kata pocházejí
Dá se říci, že většina asijských bojových umění využívá formu kata k výuce svého systému. Pokud budeme hovořit o Karate-do, tak je třeba si uvědomit, kde se vyvíjelo a pod jakými vlivy.
Karate se vyvíjelo na Okinawě, která je hlavním ostrovem souostroví Ryu Kyu ležícím v Pacifiku. O toto souostroví se zajímala Čína i Japonsko od nepaměti. Takže se celá okinawská kultura vyvíjela pod jejich vlivem, bojové umění nevyjímaje.
Z tohoto tvrzení plyne, že některá kata importovaná z Číny mohou pocházet až z 6. století z kláštera Shaolin (klášter „malého lesa“). Který se nalézá v provincii Chu-nan u Dengfengu na svaté hoře Sung-shan. Shaolin je považován za místo vzniku starých čínských bojových umění (Kempo, Kung-fu a Chuan-fa) a za kolébku čínského Zen-buddhismu.
Další kata vznikají v 17. a 18. století po okupaci Okinawy Japonci (1609), jako prostředek odporu proti okupantům. Třetí skupina kata vzniká až ve 20. století. Tato kata jsou vytvářena za účelem podpory výuky Karate-do na okinawských školách (Yasutsune Itosu 1905), nebo pro soutěžní účely (Hidetaka Nishiyama kata Kitei 90. léta 20. století).
Dílčí shrnutí
Kata je forma, nosič informací.
Kata s Bunkai slouží k všestrannému harmonickému rozvoji jedince, k jeho celoživotnímu sebezdokonalování.
Kata slouží ke studiu a demonstraci čtyř základních principů.
Důležité body při studiu Kata
- Zanshin
- Dech
- Forma – správné držení těla SHIZEN-TAI-NO-RI, rovnováha, postoje, chodidla celou plochou na podložce …
- Dynamika těla – vhodné zapojení dynamiky těla a práce svalů ve prospěch techniky, hladký průběh technik a jejich návaznost
- Embusen
Autor: Milan HAŠKA | milan.haska@volny.cz